zaterdag 11 april 2015

Spitsvondig

Spitsvondig zijn ze - en sluw!

Vorig jaar deed ik al mijn beklag dat ze zich gewoon in het gazon uitzaaiden. Het bericht dat ze daar nooit bloemen zouden kunnen vormen hebben ze blijkbaar wel onthouden, want tot nu toe ontdekte ik nog geen nieuwe plantjes tussen het kortgeschoren gras. En de zes exemplaren die ik uitgroef en naar het hooilandje verplaatste doen het wonderwel goed. Er zijn al mooie en forse rosetten te bewonderen. Heel tevreden ben ik. Alle plantjes houden zich aan de afspraken. Mooi zo.

Maar nu is het biodivers vrouwke begonnen met de jaarlijkse opkuis van de borders. Daar heeft ze heel wat werk mee. Oude stengels worden verwijderd en 's winters ontkiemde onkruidjes gaan er uit. De takken van de vlinderstruiken worden ingekort en oud varenblad gaat naar de composthoop. En de potplanten worden uit hun winterberging gehaald.

En wat zag ze nu opeens in deze dikke varentoef?  En in deze pot met hosta?


Gevlekte orchisjes

Ze zullen gedacht hebben "als we dan toch niet in 't gazon mogen, dan maar ergens anders".

Sluw zijn ze, jawel! En spitsvondig bovendien!

5 opmerkingen:

  1. Die orchideeën zaaien precies toch beter voort dan ik wist en verwachtte. Ze doen het daar prima. Je kunt er maar plezier aan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een ontzettend leuke ontdekking! Ik wil ook wel zulke verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg. Dat groeit bij jou dus overal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondertussen vond ik er toch weer negen nieuwe in het gazon. Waarvan er al enkele half platgelopen waren... Ze doen het hier steeds beter! Nooit gedacht, toen ik ze zoveel jaar terug uitzaaide.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.